Αρχείο
- Παρασκευή, 03 Απριλίου 2015
Ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Δημοσίων Έργων της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Ημαθίας, κ. Μιχάλης Χαλκίδης, κατά την παρουσίαση των θέσεων του κόμματος σχετικά με τα Δημόσια Έργα και την οικονομική κρίση στο Ετήσιο Συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Εταιριών ? Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ), έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:
«Είναι προφανές ότι ο ορθολογικός σχεδιασμός, η ιεράρχηση προτεραιοτήτων, η άρτια αξιοποίηση των διατιθέμενων κοινοτικών και εθνικών πόρων και η αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων αποτελούν τις πλέον κρίσιμες παραμέτρους για την υλοποίηση των Δημοσίων Έργων ανάπτυξης της χώρας ιδίως στην σημερινή περίοδο της οικονομικής κρίσης και της πιστωτικής ασφυξίας.
Ο διαχρονικός εθνικός στόχος είναι η παραγωγή δημοσίων έργων με διαφάνεια, της καλύτερης δυνατής ποιότητας, στη μικρότερη δυνατή τιμή, σε συγκεκριμένο -και τον ταχύτερο δυνατό- χρόνο.
Για να επιτευχθεί ο διαχρονικός εθνικός στόχος χρειάζεται να συντρέχουν πέντε προϋποθέσεις:
Πρώτον, χρειάζεται ένα νομοθετικό πλαίσιο παραγωγής άρτιων μελετών, οι οποίες να εξασφαλίζουν την επιλογή της βέλτιστης τεχνοοικονομικά λύσης και να είναι εντεταγμένες σε ένα ρεαλιστικό και καλά μελετημένο συνολικό επταετές πρόγραμμα παραγωγής Δημοσίων Έργων. Και αναφέρουμε επταετές, γιατί τόση είναι η διάρκεια των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης (π.χ. 2000-2006, 2007-2013). Οι έγκαιρες και άρτιες μελέτες είναι το κυρίως ζητούμενο. Η απουσία τους, αποτελεί την κύρια πηγή κακοδαιμονίας του συστήματος παραγωγής δημόσιων έργων.
Δεύτερον, ένας νόμος περί ανάθεσης των δημοσίων έργων που να εξασφαλίζει τη διαφάνεια, τον υγιή ανταγωνισμό, αλλά και μια αντικειμενική και αποτελεσματική διοίκηση των έργων κατά τη φάση της κατασκευής τους.
Τρίτον, χρειάζεται ορθολογική και ενιαία για όλους τιμολόγηση των εργασιών που ανατίθενται, η οποία να αποτρέπει τους κατασκευαστές από οικονομικές υστεροβουλίες.
Τέταρτον, επιβάλλεται η απρόσκοπτη χρηματοδότηση (γεγονός αυτονόητο) που πρέπει να είναι δίκαιη και σύμφωνη με την πραγματικότητα της κατασκευαστικής υλοποίησης του έργου και όχι επιλεκτική, αποτέλεσμα συναλλαγής με τις Δημόσιες Υπηρεσίες και εν γένει εξάρτησης από τις ταμειακές δυνατότητες του Δημοσίου. Ένα έργο όταν δημοπρατείται να έχει άμεση και διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Και
Πέμπτον, επιβάλλεται η αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τις απαλλοτριώσεις, αφού ο Ν2882/2001 είναι ιδιαίτερα χρονοβόρος, και σε συνδυασμό με την έλλειψη πλήρους Κτηματολογίου για την χώρα, οδηγεί σε πολυετείς διαδικασίες. Ιδιαίτερα πρέπει να αλλάξουν οι πολύπλοκες δικαστικές διαδικασίες, που συνήθως αναβάλλονται, αλλά και ο αυθαίρετος εν πολλοίς καθορισμός των αποζημιώσεων, που συνήθως, όχι μόνο είναι πολλαπλάσιες της αντικειμενικής Αξίας, αλλά συχνά αποτελούν πρόκληση για την κοινωνία.»
Ως προς το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις μελέτες, ο κ. Χαλκίδης επεσήμανε :
«Το νομοθετικό πλαίσιο για τις Μελέτες έχει πλέον βελτιωθεί σημαντικά. Μπορεί, όμως, με τροποποιήσεις και συμπληρώσεις να καταστεί λειτουργικότερο και να μπορέσει να αναπτυχθεί ο τεχνικός κλάδος, που βρίσκεται σε περίοδο μεγάλης κρίσης.
Ο ν. 3316/2005 για τις μελέτες δημοσίων έργων ήρθε ως η επιβεβλημένη αναθεώρηση του Ν. 716/77 και του Ν. 3164/2003 για την προσαρμογή στις Κοινοτικές Οδηγίες 2004/17 & 2004/18. Στα θετικά σημεία συμπεριλαμβάνει:
Συμβατότητα με τις Κοινοτικές Οδηγίες 2004/17 και 2004/18.
Αποσύνδεση του υπολογισμού των αμοιβών των μελετών από τον προϋπολογισμό του κόστους του έργου.
Οι Οδηγίες αυτές, εισάγουν μία νέα, τελείως διαφορετική φιλοσοφία από πλευράς Ε.Ε. , σύμφωνα με την οποία ο εργοδότης μπορεί να διαμορφώνει τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής, με αποτέλεσμα να μεταβάλλονται τα δεδομένα για τον τρόπο δράσης των μελετητικών εταιρειών και γραφείων που έπρεπε να λάβουν μέτρα για να προσαρμοσθούν σε μία διαφοροποιημένη και πιο απαιτητική πραγματικότητα.
Γενικά, η βελτίωση της ποιότητας και της πληρότητας των μελετών Δημοσίων 'Έργων είναι απαραίτητη προϋπόθεση, προκειμένου να αποδώσουν οι προσπάθειες και να επιτευχθεί ο συνολικός στόχος για τον εκσυγχρονισμό και την εξυγίανση του συστήματος παραγωγής των Δημοσίων έργων, με παράλληλη προσαρμογή του στα Κοινοτικά δεδομένα.
Ο στόχος αυτός προωθείται συστηματικά με θεσμικά και οργανωτικά μέτρα για όλα τα στάδια εκτέλεσης των έργων (σχεδιασμός - μελέτη - δημοπράτηση - κατασκευή - επίβλεψη - έλεγχος - παραλαβή).
Με την εφαρμογή του Ν 3316 έχουν διαπιστωθεί ότι οι σοβαρές ελλείψεις και ατέλειες των μελετών των προς κατασκευή έργων οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός, ότι -κατά την εκπόνηση των μελετών- δεν διερευνάται επαρκώς η τεχνικοοικονομική βέλτιστη λύση στο πλαίσιο ενός γενικότερου σχεδιασμού.
Τα προβλήματα επιτείνονται :
Α) από τις πολλαπλές αρμοδιότητες και το γεγονός ότι οι φορείς του Δημοσίου σπανίως δημοσιεύουν έγκαιρα τον προγραμματισμό τους ή σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν καν προγραμματισμό.
Β) από την ανεπαρκή χρήση υποστηρικτικών μελετών κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού,
Γ) από την συχνή ανατροπή της σωστής αλληλουχίας μεταξύ των σταδίων της μελέτης και των υποστηρικτικών μελετών, καθώς και
Δ) από τον ανεπαρκή Έλεγχο των μελετών για την πληρότητα ως προς την εφαρμογή που προτείνουμε να γίνεται από Ανεξάρτητη Αρχή ή από γραφείο Συμβούλων Μελετητών.
Αποτέλεσμα των παραπάνω προβλημάτων είναι να καθίστανται πολλές από τις μελέτες ανεπίκαιρες ή και ακατάλληλες προς εφαρμογή, γεγονός το οποίο, είτε οδηγεί σε επανεκπόνηση των μελετών, είτε σε προώθηση τους, προς υλοποίηση, με σοβαρές συνέπειες κατά την κατασκευή των έργων (ανατροπή προϋπολογισμού, χρονοδιαγράμματος, απεντάξεις, χαμηλή απορρόφηση, τροποποίηση και υποβάθμιση των προδιαγραφών του έργου)».
Κλείνοντας, ο Τομεάρχης Δημοσίων Έργων της Νέας Δημοκρατίας, δήλωσε τα εξής:
«Χρειάζεται σωστή ενημέρωση, τήρηση των κανόνων για όλους και επιτέλους τώρα που τελείωσε η διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς για το νέο θεσμικό πλαίσιο η κυβέρνηση πρέπει να προβεί στην κατάθεση του Νομοσχεδίου.
Πιστεύουμε ακράδαντα πως οι εργολήπτες, μελετητές και δημόσιοι λειτουργοί της χώρας που αποτελούν το τεχνικό δυναμικό της, αποτελούν ένα εθνικό κεφάλαιο και βασικό μοχλό ανάπτυξης. Θέλουμε να είναι ζωντανό, δυνατό, να κάνει ποιοτικά, γρήγορα και οικονομικά έργα. Και είναι πολιτική βούληση της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ να ενισχυθεί με κάθε νόμιμο και δίκαιο τρόπο, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ανάπτυξης της χώρας».